„Wyobraźnia jest ważniejsza niż wiedza, ponieważ wiedza jest ograniczona” – Albert Einstein
„Sięgaj tam gdzie wzrok nie sięga, łam czego rozum nie złamie” – Adam Mickiewicz
Obie powyższe myśli nawiązują do umiejętności wyjścia poza ustanowione standardy, poza to co powszechnie wiadome i znane. Jeśli chcemy aby nasze dzieci w swoim dorosłym życiu potrafiły myśleć niezależnie, kreować wartościowe intelektualnie treści, zarządzać wielkimi projektami / zespołami czy też prowadzić z sukcesem własne firmy – konieczne jest posiadanie umiejętności innowacyjnego i niestandardowego podejścia do problemów.
Kiedy myślimy o celach edukacji naszych dzieci, przychodzą nam do głowy trzy podstawowe. Przygotowanie do pracy zawodowej, przygotowanie do bycia obywatelami oraz nauczenie ich być ludźmi mogącymi cieszyć się głębszymi formami piękna. Ten trzeci jest równie ważny jak dwa pierwsze, brak trzeciego grozi codzienną szarością.
Bardzo ważnym elementem w rozwoju i kształtowaniu się człowieka odgrywa obcowanie ze sztuką a szczególnie uczestniczenie w samym procesie twórczym. Prowadzone obserwacje pokazują, że angażowanie dzieci od najmłodszych lat w działalność artystyczną, znacząco poprawia u nich zdolności matematyczne, czytanie, umiejętności poznawcze, krytyczne myślenie. Uczenie przez sztukę poprawia także wewnętrzną motywację, koncentrację, pewność siebie oraz umiejętność pracy zespołowej.
Wybrane korzyści wynikające z uczestniczenia w procesie twórczym u dzieci:
Motoryka : Wiele ruchów koniecznych w tworzeniu sztuki, takich jak trzymanie pędzla lub rysowanie kredką , są niezbędne do rozwoju umiejętności motorycznych u małych dzieci. Przykładowo, umiejętność posługiwania się nożyczkami w wieku przedszkolnym znacznie ułatwia późniejszą naukę pisania.
Podejmowanie decyzji : Edukacja artystyczna wzmacnia umiejętności rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. Doświadczenie podejmowania decyzji i wyborów w trakcie tworzenia sztuki przenosi się do innych części życia. „Jeśli dzieci badają, myślą podczas eksperymentowania i próbowania nowych pomysłów to kreatywność ma szansę rozkwitnąć „.
Pomysłowość : Kiedy dzieci są zachęcane do wyrażania siebie i podejmowania ryzyka w tworzeniu sztuki, rozwijają zmysł innowacji, które będzie bardzo ważny w dorosłym życiu . Ludzie, jakich społeczeństwo potrzebuje aby pójść do przodu, to myślące i innowacyjne osoby, poszukujące nowych sposobów i ulepszeń, a nie ludzie, którzy śledzą tylko wskazane kierunki. Właśnie sztuka jest sposobem pobudzania procesu myślenia i robienia rzeczy lepiej!
Prace plastyczne, warsztaty plastyczne oraz historia sztuki to elementy niezbędne do obudzenia w dziecku pokładów kreatywności.